معرفي تكنولوژي هاي پيشرفته در تراكتورهاي جديد _ 1 ( آشنایی با ادوات کشاورزی )
مقدمه
امروزه تراكتورهاي پيشرفته توليدي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي ،يك الگوي خوب براي طراحي و توليد تراكتور با كارآيي بالا محسوب ميشوند؛ از اين رو قصد داريم تا آنجا كه ممكن است شما را با سيستمهاي جديد به كار رفته در قسمتهاي مختلف نظير بخش انتقال قدرت ، كابين راننده و ... آشنا سازيم، دور نيست روزي كه بتوانيم با استفاده از نيروهاي خلاق كشور، ما ، الگوي سايرين در زمينه تكنولوژي هاي نوين ساخت تراكتور و ادوات كشاورزي و صنعتي باشيم .
تراكتورهاي مدل RT
تراكتورهاي مذكور كه به ادعاي توليد كنندگان آن جهت تامين كارآيي و مداومت بالا در كار مزرعه طراحي شده اند داراي قابليتهاي ذيل ميباشند:
- سطوح قدرت متنوع در خروجي PTO به مقادير 100،120.140, ۱۵۵ HP - گيربكسهاي CVT - سيستم انتقال قدرت اتوماتيك از نوع Quadrashiftيا Auto 6 - موتور ديزلي 6/6 ليتري با ساختار فول - سيستم تعليق آكسل جلو و كابين به صورت مجزا و از دو نوع مختلف - طراحي ارگونومي كابين براي راحتي بيشتر راننده - سيستم كنترل روشنايي لمسي با قابليت انتخاب نور گزنون - كنترل دماي اتوماتيك - سیستم انتقال با ظرفیت بالابري بالا - بازده اقتصادي و با صرفه درخروجي PTO و ...
اين تراكتورها داراي يك سيستم هيدروليك بستة جبران كننده فشار _ و جريان _ ميباشند كه قادرند دبي روغن را براي عملكردهاي گوناگون هيدروليكي به طور همزمان مهيا سازند . يادآور ميشود كه با اين سيستم ، امكان دسترسي به فشارحداكثر 2900 psi در دبي 29 gallons در دقيقه وجود دارد . ضمناً سيستم كنترل اسپول ولو SMS قادر به كنترل دقيقتر و راحتتر نيروي هيدروليكي ميباشد . در سطوح دبي مختلف ، اين سيستم امكان عملكرد دقيقتر و با كيفيت بالاي تجهيزات مربوطه را فراهم ميآورد . اهرم كنترل سه حالته هيدروليكي ، كار با تجهيزات جانبي به ويژه لودر و ... را با آسان كردن عملكرد و سريع تر كردن سيكل اجرائي ، فراهم ميآورد.
ذيلا به بررسي اجمالي بعضي از ويژگيهاي اشاره شده در اين تراكتورها مي پردازيم :
تراكتورهاي داراي گيربكسهاي CVT
سيستم POWERMAXX CVT، امكان دسترسي به قدرتها و سرعتهاي بالا را با اهرم (شكل D1 ) مهيا ميكند ؛ انتخاب ساده سرعت صحيح براي كار ، بدون تعويض مرحله به مرحله دنده و انتخاب سرعت متغير _ كه از ويژگي اين نوع سيستم انتقال قدرت ميباشد _ امكان دسترسي به راندمان بالا را مهيا ميسازد وليكن ويژگي خاص اين تراكتورها _ همان طور كه در شكل قابل مشاهده است _ طراحي ارگونومكي ميز فرمان تعبيه شده در سمت راست كابين و قابليت دسترسي آسان به كنترلهاي ذيل است :
_ انتخاب سرعت عادي و سرعت در يك جهت خاص (يكنواخت ) . شكلA1
_ انتخاب يكي از وضعيت هاي اهرم دستي يا پدال پايي و نيز انتخاب رنج سرعتهاي مورد نظرراننده شكل B1
_ امكان نظارت بر عملكرد موتور. شكل C1
در حين كار، اپراتور ميتواند سرعت دقيقي را كه مايل به دسترسي به آن ميباشد برنامه ريزي نمايد، درلحظه اول تنظيم، سرعتها روي يك LCD نمايش داده خواهند شد، شكل B3 ،اهرم كنترل سمت چپ غربالك فرمان ،شكل 2، سرعت و جهت حركت را كنترل ميكند از اين رو با حركت دادن اهرم مذكور ، سرعت جلو عقب را ميتوان از پيش تنظيم نمود، شكل A3، تراكتور به طور اتوماتيك ، آرام ،متوقف و يا تغيير جهت خواهد داد و سپس جهت دستيابي به سرعت برنامه ريزي شده در روي صفحه LCD ، شتاب خواهدگرفت . شستي برف پاك كن و بوق ، در سمت راست غربالك فرمان، شكل4، در واقع ، اشكال كنترل گوناگون را يكجا ، داراست: امكان انتخاب موارد نمايش داده شده در صفحه LCD ، تغيير وضوح LCD و انتخاب چهارحالت براي سرعت تغيير مسير حركت جلو و عقب _ از خيلي آرام و روان در دنده سنگين تا سرعت بالا در دنده بالا از امكاناتي است كه اين شستي در اختيار كاربر قرار مي دهد. با وجود گيربكسهاي CVT و سيستم تعليق آكسل جلو امكان حركت از سرعت 0 الي 50 k/hr به راحت فراهم ميشود ؛ البته اين كار بايد با تنظيم و كنترل مكرر و تركيبي حداكثرتوانايي موتور و سطوح مختلف انتقال قدرت تحت بار صورت گيرد.
تراكتورهاي داراي سيستم انتقال قدرت اتوماتيك 6 حالته ، AUTO 6 TRANSMISSION
تراكتورهاي نسل جديد داراي سيستم انتقال قدرت 6 حالته اتوماتيك قادرند 24 سطح سرعت مختلف را براي تراكتور مهيا نمايند؛ تغيير اين سرعتها تماماً به صورت الكترو هيدروليكي و با استفاده از اهرم ( شكل 1A ) صورت ميگيرد. قابليت تعويض اتوماتيك اين تراكتورها ، عملكرد آنها را بسيار شبيه به اتومبيلهاي سواري كرده است. به هنگام درگيري دنده ها ، سيستم تعويض دنده ،با حس دور در دقيقه موتور ، متناسب آن ، سرعت مناسب را انتخاب مينمايد. براي تعويض دنده ها علاوه بر اهرم نشان داده شده ، دگمه اي نيز روي اهرم سمت چپ غربالك ( شكل 2 ) جهت آزادي دست راست كاربر براي اجراي ساير كنترلها ، تعبيه
شده است . با اين امكان اضافه شده در اهرم چپ غربالك ، متوجه شديد كه اين اهرم ، تنها جهت كنترل حركت جلو و عقب نيست بلكه براي تعويض اتوماتيك دنده ها نيز استفاده مي شود. سيستم كنترل الكترونيكي همچنين قادر به تنظيم درگيري كلاچ _ براي تعويض ملايمتر_ ميباشندكه با اين امتياز در واقع علاوه بر رواني تراكتور ، بارهاي مازاد وارده بر وسيلة وصل شده به تراكتور تا حد بسيار زياد كاهش خواهد يافت.
تراكتورهاي داراي سيستم انتقال قدرت اتوماتيك Quadrashift
اين سيستم نيز قادر است چهار سرعت خروجي از تعويض دنده را با هشت سرعت سنكرون تركيب و در مجموع 32 سطح مختلف سرعت جلو و 32 سطح مختلف سرعت عقب را براي تراكتور مهيا نمايد.
تعويض دنده ها با دكمه تعبيه شده روي اهرم شكل 2 و دستيابي به سطوح سرعتهاي مياني ( 8 سرعت بين هر تعويض دنده ) با اهرم شكل 1A/B امكان پذير ميباشد. و البته جهت تعويض اتوماتيك دنده ها نيز كليد لغزنده اي( شكل C1 ) در روي دسته صندلي تعبيه شده است كه با استفاده از آن ، سيستم تعويض دنده ،با حس دور در دقيقه موتور ، متناسب آن ، سرعت مناسب را به صورت اتوماتيك انتخاب مينمايد.
سيستم كنترل الكترونيكي نيز همانند تراكتورهاي داراي سيستم انتقال قدرت اتوماتيك 6 حالته ، AUTO 6 TRANSMISSION ، عمل ميكند.
سيستمهاي تعليق و كابين ويژه
تمامي اين سري از تراكتورها داراي يك صندلي بسيار راحت و همچنين سيستم تعليق پنوماتيكي ويژه اي( AIR MAXX ) براي كابين هستند كه بين شاسي و كابين به عنوان عاملي جداكننده ،تعبيه شده است به طوريكه لرزش كابين را تا حد قابل محسوسي كاهش داده، ميتواند متناسب با شرايط مزرعه يا جاده ، تنظيم شود بنابر اين راننده هنگام كار كاملاً احساس راحتي ميكند چرا كه قادر است عمليات
سخت مزرعه با پستي و بلندي هاي زياد را با حداقل خستگي و استرس و حداكثر بهره وري انجام دهد.
البته اين تراكتورها از يك سيستم تعليق هيدروليكي نيز بهره ميگيرند (HydraMaxx ) كه با تداوم بخشيدن به تماس چرخها با خاك و در نتيجه كاهش اتلاف انرژي حاصل از لغزش ، راندمان كار را افزايش ميدهد.
امكانات مهيا شده در كابين
علاوه بر سيستمهاي تعليق اشاره شده ، فضاي مناسب و وسايل جانبي تعبيه شده در كابين ، راحتي كار و كنترل بهتر امور را براي راننده مهيا كرده است:
- ميز فرمان كاملاً ارگونوميكي با دگمه هاي كنترل در سمت راست كابين ( شكل – A )
- كنترل دماي كابين ( شكل - B )
- طراحي به گونه اي است كه نفوذ صداهاي اضافي به داخل كابين بسيار كم ميباشد
- وجود ديد كافي براي راننده ( شيشه جلو حدوداً 61 فوت مربع )
- استفاده عالي از فضاي موجود و نصب يك كولر بزرگ و مناسب اين فضا ( شكلD )
- داشبورد در نظر گرفته شده با بهبود ديد زمين جلو داراي امكانات نمايش وضعيت انالوگي و LCD
- امكان ارتباط مخابراتي از داخل كابين براي كاربرد وسايل جانبي جهت برنامه ريزي وكنترل
- كنترل نورخارج كابين و استفاده از امكانات نور گزنون ( شكلC )
- عمليات مختلف كشاورزي و يا محاسبه ميزان سوخت مورد نياز يا ميزان لغزش و ...
جهت آشنايي شما با تفاوتهاي انواع مختلف تراكتورهاي اين سري ،ليست ذيل ارائه مي شود :